dijous, 14 de maig del 2020

1r - GODÀS A CASA - CATALÀ, CASTELLÀ I MEDI.

ACTIVITATS DE CATALÀ i CASTELLÀ

LES ENDEVINALLES


 Els Petits Infants: Endevinalles de la tardor !!!!

ACTIVITAT 1.


A la classe ja vam treballar la tipologia textual de les endevinalles.

Aquí us deixem un enllaç a un qüestionari amb 7 endevinalles sobre fruites i verdures.

Qui serà capaç d’endevinar-les totes?



https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScBIRcwqveBo9nn9yWNs8CwT3XpLVYj2866g1-2BzcTbDC4lQ/viewform

ACTIVITAT 2.

Ara us haureu d’inventar una endevinalla sobre les plantes. L’haureu d’escriure a la llibreta i en els comentaris del bloc perquè la puguin resoldre els vostres companys i companyes. Podeu il·lustrar-la amb un dibuix ben bonic.


Y para acabar unos chistes divertidos sobre frutas:




 




MEDI


Hola a tothom, durant aquests dies ens heu anant enviat fotos de les vostres plantes i comentaris sobre com han anat creixent.

Algunes plantes han germinat, d’altres no, unes han crescut molt, altres no gaire, unes estan molt verdes, altres més blanques.

També ens heu explicat si s’han complert o no les vostres hipòtesis i alguns o algunes de vosaltres ens heu dit que heu tingut alguna sorpresa.


Aquí us deixem un tauler padlet amb el nom de “Les nostres plantes” on podeu publicar les fotos de les vostres plantes.

Hecho con Padlet



  QUÈ NECESSITEN LES PLANTES PER VIURE?





Si observeu bé aquesta imatge, veureu que les plantes per viure necessiten aquests 4 elements: aigua, Sol, aire i terra.

AIGUA




Les plantes per viure necessiten aigua, vosaltres ja ho sabeu, quan vàreu plantar les llavors vàreu mullar el cotofluix i de tant en tant continueu regant-les. Feu el mateix amb les plantes que teniu a casa, al balcó o a la terrassa.

LLUM DE SOL





Heu comprovat que les plantes que rebien llum han crescut més verdes i fortes que les que estaven a les fosques.
AIRE

Cuánto pesa el aire? - UstedPregunta





Ja heu vist als vídeos anteriors que les plantes necessiten agafar de l’aire el CO2 (diòxid de carboni) per poder fabricar l’aliment i transformar-lo en oxigen. 
TERRA


Les plantes necessiten la terra per agafar les sals minerals i l’aigua.



ACTIVITAT 1.



Ara és el moment de trasplantar les vostres plantes en un test o recipient amb terra ja que si no ho feu, no podrien agafar els nutrients que necessiten i s’acabarien morint.












Molts i moltes de vosaltres heu fet aquesta pregunta:


Per què han crescut més i més ràpid les plantes que estaven a la foscor?



Les vostres llavors només necessitaven l’aigua per activar el mecanisme de germinació i han anat creixen amb les reserves que tenien a dins.







Les plantes que estaven dins de la capsa, a les fosques, acostumen a créixer més ràpid perquè busquen la llum. Però segur que heu observat que han crescut més dèbils que les altres que sí rebien llum.





A més a més, són d’un color verd pàl·lid o groguenc molt diferent del color verd de les altres plantes. Aquestes plantes van creixent fins que acaben les reserves que tenien a la llavor, però com que no reben llum, no poden fer la fotosíntesis, ja que no s’activa la clorofil·la, i és per això que tenen aquest color.


Ara podreu veure un altre vídeo que us ajudarà a entendre una mica més aquest procés anomenat FOTOSÍNTESI.

En aquest vídeo surt la paraula clorofil·la que és una substància de color verd que tenen les fulles. És l’encarregada d’absorbir la llum del Sol per tal de realitzar la fotosíntesi.

En aquests altre vídeo podreu veure un experiments per comprovar que les fulles de les plantes tenen clorofil·la.





I si encara voleu experimentar-ne més aquí us deixem un altre vídeo.



Si en feu algun d’aquests experiments ja ens ho comunicareu per correu o en els comentaris. Podeu fer fotos del procés i també enviar-les.

Esperem que tots i totes estigueu molt atents i atentes a la natura que anem trobant al carrer del nostre barri o ciutat.


53 comentaris:

  1. Hola, sóc la Iria
    La meva endevinalla és:
    Sóc una part de la planta, m'amago sota la terra i agafo l'aigua necessito.
    Qui sóc?

    ResponElimina
  2. Bon dia!!
    Hem vist els videos i em dit amb els pares que quan obrin les botigues comprarem els filtres per provar de treure els colors de les fulles.
    La meva endevinalla es:
    Soc un arbre d'hivern i del meu fruit se'n treu un liquid daurat. Qui soc??

    ResponElimina
  3. Bon dia sóc l´Erik i aquesta és la meva endevinalla:
    Per fora puc ser roja,verda o groga
    per dins soc blanca
    i soc la fruita més sana
    Qui soc?

    ResponElimina
  4. Hola
    la meva endevinalla es:
    Soc rodona vermella i dolceta mai et menjaràs el meu pinyol ni la meva cueta.
    Adeu mestres i companys

    ResponElimina
  5. Hola soc el Dani la meva endevinalla es soc de color de verd semblo un Arbre petit I amb patata i bullit soc molt Bo!

    ResponElimina
  6. CARLA: Puc ser verda, vermella i groga per fora. Per dins sóc groga. Neixo dels arbres i hi estic enganxada amb un tronquet.

    ResponElimina
  7. Pell aspra i peluda, per dins soc taronja i molt sucos, amb un pinyol molt gros.
    qui soc?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ares! estàs molt participativa.T`agraden les endevinalles!!
      Està molt bé la teva.
      Una abraçada!

      Elimina
  8. Bon día!Soc Nikolas
    La meua endevinalla:
    Abans era branca viva,
    I ara sóc seca del tot,
    La foguera amb mi es revifa.
    Podries dir-me el meu nom???

    ResponElimina
  9. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  10. ENDEVINALLA
    Molt gran sóc, els meus cabells són verds, si em vols veure, a la platja tindràs que anar.

    ResponElimina
  11. Hola!Soy David!La meva endevinalla es:
    TINC EL VESTIT VERD
    I LA CARA VERMELLA
    MIRO TOT EL CAMP
    AMB EL MEU ULL NEGRE

    ResponElimina
  12. Endevinalla: Pot ser verda o roja. Per dins és verd fluixet i és redona amb un bastonet al cap.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Molt bé Laura, a veure si te l´encerten els teus companys i companyes.
      Una abraçada!

      Elimina
  13. Hola a tothom!
    Aquesta és la meva endevinalla:

    "És verd i no és julivert; és groc i no és safrà;

    és vermell i no és grana, és pelut i no és llana.

    Què és?"

    ResponElimina
  14. Molt bé nenes i nenes de primer per participar en aquesta roda de les endevinalles.
    Totes estan molt ben pensades i algunes són bastant difícils i encara no tenen resposta, així que a pensar una mica!!!
    Les senyoretes animem els nens i nenes que encara no heu escrit la vostra endevinalla a publicar-la per fer més gran aquest recull.
    Encarna i Úrsula

    ResponElimina
  15. Hola sóc la Maria. La meva endevinalla:
    Rosa, groga, vermella o blanca sóc. Tinc el cos ple d'espines i floreixo en abril. Per Sant Jordi em pots regalar i sentir el meu olor fins ballar. Qui sóc?

    ResponElimina
  16. La meva endevinalla:

    Sóc marró i pelut per fora,
    sóc verd i negre per dins;
    per fora sóc molt lleig
    i per dins el més bonic.

    ResponElimina
  17. Hola, sóc la Carlta. He fet la fitxa de la activitat 1, però com haviem enviat la de la Berta abans, no ens en deixa enviar més.
    La meva endevinalla és:
    Sóc rodona, i puc ser de tres colors : verd,groc i roig. Tinc la pell fina i sóc la fruita prohibida.

    ResponElimina
  18. Soc L'Unay
    La meva endevinalla es:

    D'una en una o per parelles,
    arracades divertides
    penjades a les orelles.
    Qui som?

    ResponElimina
  19. Conrad,

    Sóc rodona, surto del terra, color taronja i la nit de Halloween faig molta por,
    qui soc?

    adeu

    ResponElimina
  20. Hola sóc la Berta i aqui va la meva endevinalla:

    Sóc una fruita que no visc sola. Puc fer suc, vi o cava; i la gent se'm menja quan l'any s'acaba.

    ResponElimina
  21. Molt bé nens i nenes, quines endevinalles tan interessants!
    Encara falteu molts de vosaltres per publicar la vostra endevinalla.
    També hi ha unes quantes endevinalles per resoldre com les endevinalles de:
    Jan, Laura, Pau, Maria, Carlota, Conrad, Berta.
    A veure qui les endevina!
    Encarna i Úrsula

    ResponElimina
  22. Hola soc la dulce
    ''ENCARNA TE ENVIO LA ADIVINANZA.
    Soy de varios colores y de muchas variedades y con un tronquito arriba.. ¿quién soy?

    LA PLANTA TENEMOS QUE TRANSPLANTARLA

    ResponElimina
  23. Bones:

    Sóc l´Alma; la meva endevinalla:

    Tinc cor sense tenir sang,
    tinc pell sense tenir carn,
    tothom hem vol ben madura
    i de joveneta no tant.

    Posarem les fotos de les diferents fases dels experiments de les llenties. I probarem a fer un d´aquestos per veure la clorofila de les fulles.

    Salutacions i una forta abraçada.

    Alma Puerto 1ºB

    ResponElimina
  24. Soc lila per fora
    rodoneta i sucosa de dins
    i al parra visc.
    Qui soc?


    Ens han agradat molt els videos de les plantes i volem.fer un experiment de la clorofila.la.

    ResponElimina
  25. Ariadna Martínez Sansa15 de maig del 2020, a les 17:36

    Endevinalla

    Sóc un regalet roig i dolcet, de color verd duc un llacet que em treuras per posarme al platet.

    ResponElimina
  26. Hola,

    ENDEVINALLA:
    Blanca per dintre
    verda per fora
    si vols que t'ho digui
    espera...
    Qui soc?

    Adéu!!!

    ResponElimina
  27. Endevinalla:

    Sóc com un bec vermell i tinc un paraigua de color verd, cada estiu t'has d'ajupir per collir-me de la planta, qui sóc?

    ResponElimina
  28. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  29. Endevinalla;
    Per fora sóc dura com una closca de caragol i per dins rissada i marró. Qui sóc?
    Chloe

    ResponElimina
  30. Molt bé nois i noies, ha heu publicat un munt d'endevinalles!!!
    Les senyoretes hem trobat que algunes són ben difícils d'endevinar.
    Moltes gràcies per la vostra participació i per l'esforç que feu, estem molt contentes.
    Una abraçada ben forta!
    Úrsula i Encarna.

    ResponElimina
  31. Hola soc Yassir la meva endevinalla es:
    Blanca sóc de naixement, i coberta de verds llaços;

    i tothom plora per mi quan em tallen a pedaços .

    ResponElimina